Unified Communications, Geen Ontkomen Aan
We kunnen tegenwoordig niet meer over straat lopen, geen koffiebar, autoshowroom, vliegveld, bibliotheek of café meer binnenlopen of we zien mensen met smartphones, laptops en mobieltjes in de weer. Een zakenman op het vliegveld scrolt op zijn blackberry door zijn e-mail, een mevrouw in de koffiebar voegt haar vakantiefoto’s toe aan haar Facebook-profiel, een student zit in het café twitterberichten te lezen op zijn i-phone en scholieren zitten in de bibliotheek te chatten met hun vriendjes via Messenger.
Naast e-mailen, sms-en en bellen nemen nieuwe deze nieuwe manieren van communiceren een steeds grotere vlucht. Hyves, Facebook, Skype, Twitter, Linked-in en Messenger zijn immens populair en zijn voor velen al een vast onderdeel van de dagelijkse routines. Waar gaat dit naar toe?
Naast de consumentenmarkt, heeft de zakelijke markt voor dataverkeer, telefonie en software deze nieuwe communicatiemedia-trend al in een vroeg stadium gespot. Bedrijven als IBM, Microsoft, Alcatal-Lucent, Siemens en Cisco hebben hierop ingespeeld door produkten te ontwikkelen, waarin de verschillende manieren van communiceren samengebracht worden. Deze produkten noemt men “Unified Communications” (UC) oplossingen. De “UC” oplossingen zijn gericht op de zakelijke markt.
UC oplossingen koppelen video, audio, chat, sms, e-mail, wiki’s, team spaces, meeting places en social software aan elkaar. Dit stelt de gebruiker in staat eenvoudig te communiceren via het medium naar keuze, onafhankelijk van tijd, plaats en apparaat. Een belangrijke feature van UC is ‘presence’. Dit betekent dat informatie beschikbaar is over de gebruiker met betrekking tot zijn ‘status en locatie’. Status als in ‘beschikbaar’, ‘in meeting’, ‘busy’ en locatie als ‘travelling’, ‘in the office’, ‘at home’ en alle andere informatie die een gebruiker beschikbaar wil stellen.
UC oplossingen zijn zeer veelzijdig en vrij complex. Er zijn talloze mogelijkheden en keuzes die je kunt maken om communicatie naar je eigen situatie in te richten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je vaste telefoon naar je mobiel laten doorschakelen, afhankelijk van tijdstippen, bellers of presence status. Een andere mogelijkheid is om alle telefoons tegelijkertijd te laten rinkelen bij een binnenkomend telefoontje. Verder is het mogelijk je voicemail in je mailbox als e-mail te laten verschijnen, evenals faxen. E-mail kun je weer laten voorlezen door je telefoon. Via je e-mailbox kan je de afzender van een e-mail direct bellen via je PC en eventueel een derde persoon aanschakelen in een conference. Als je gesprekspartners een webcam hebben, kun je van de audio conference een videoconference maken. Bellersprofielen kunnen zichtbaar worden gemaakt, evenals regels hoe om te gaan met bellers. Kortom, alles kan, maar dat is ook lastig. Veelvoorkomende vragen zijn: “Wat is handig voor mij?” en “Hoe moet ik dat nu instellen?”
De toegevoegde waarde van UC zit in het feit dat mensen effectief en efficiënt kunnen communiceren, doordat ze elkaar gemakkelijk kunnen vinden en bereiken en van elkaar weten of ze bereikbaar zijn en hoe. In zakelijke omgevingen is dit uitermate handig en efficiënt. Niet voor niets zijn Akzo, Accenture, Shell, Unilever en vele andere grote bedrijven al fervente UC gebruikers.
Toch breekt UC nog niet echt door op de schaal die de producenten hadden gehoopt. Op dit moment wordt UC door het grote publiek nog een beetje gezien als een hype en een speeltje. Hoewel er talloze business cases en studies zijn die aantonen dat UC grootse besparingen oplevert, wachten bedrijven toch nog even af. Begrijpelijk, UC oplossingen vragen een fikse investering in hardware en software, plus nog een dik integratietraject, zeker als er veel verschillende platformen aanwezig zijn. In de huidige tijd van crisis bezuinigen bedrijven eerder op uitgaven dan dat ze investeren. Andere redenen voor trage adoptie is onbekendheid met de nieuwe technieken bij het gros van de medewerkers en de onduidelijke concrete toegevoegde waarde voor het bedrijf.
Maar de technologische vernieuwing gaat door. Het aantal nieuwe snufjes en online communicatiemogelijkheden zal in de toekomst alleen maar toenemen. Zoals gezegd, steeds meer mensen gaan de nieuwe toepassingen gebruiken. Nu al bestaat er een behoefte om het leven zo eenvoudig mogelijk te maken en te houden, om dingen samen te brengen en centraal beschikbaar te maken. We willen echt niet op 10 verschillende websites inloggen om mail of berichten te checken en willen we niet telefoonnummers uit e-mailtjes of Hyves berichten overtypen in onze mobieltjes. Uiteindelijk willen we dat alles naadloos met elkaar communiceert en overal toegang tot onze gegevens. Er zal dus echt iets nodig zijn, dat alle communicatiemogelijkheden aan elkaar verbindt en simpel beschikbaar maakt, ook zakelijk.
Ook als je kijkt naar concepten als “Het Nieuwe Werken” is UC een must. In mijn visie is het hebben van een goed werkend communicatieplatform een absolute voorwaarde voor succes van dergelijke concepten. Hoe kun je anders afspreken ‘Overal en Altijd’ te werken als je niet gemakkelijk te bereiken bent of mensen weten niet weten waar je bent?
Unified Communications komt er dus aan. Het is complex maar biedt enorme mogelijkheden. Zorgen dat je weet wat je wilt is de uitdaging. Volgens mij zijn 2010 en 2011 de jaren bedrijven actief met UC aan de slag gaan. Tegen 2015 is er geen bedrijf meer te vinden dat niet op één of andere manier van UC gebruik maakt.
Waar denkt u dat het heen gaat? Welke meerwaarde ziet u in UC? Of ziet u helemaal geen meerwaarde? Waarom dan niet? Ik ben zéér geïnteresseerd in uw mening.
donderdag, 13 augustus, 2009 at 8:22
Zeker een interessant artikel. Vraagje: In je artikel geef je aan dat UC systemen koppeling kan maken met veel verschillende toepassingen. Maar is er al een systeem dat verschillende communicatie middelen combineert met social media? (MS Office Communicator kan bijvoorbeeld niet je twitter status updaten naar mijn weten)
maandag, 17 augustus, 2009 at 9:30
Dag Edwin, er wordt steeds meer gebouwd op dit vlak. De blackberry heeft bijvoorbeeld zijn eigen messenger zit voor chat en mogelijkheden voor facebook, flickr en myspace. De mobiele clients worden steeds populairder. Er zit ook een UC element in. Blackberry heeft de volgende feature: “Connect your Facebook friends with your BlackBerry Address Book—including profile picture integration to bring new meaning to caller ID.” Dit is een typisch voorbeeld van integratie van UC oplossingen met sociale media. De zakelijke UC systemen zijn op dit moment voorzien van koppelingen aan mensen of telefoonnummers die de UC server herkent. Sociale media zijn te koppelen maar dan moet dat gebouwd worden. Het is bijvoorbeeld al redelijk standaard dat het intranet wordt gekoppeld aan de UC server. EIgenlijk werkt dat hetzelfde als het voorbeeld hierboven van de blackberry. Dus, nee nog niet alle UC systemen hebben standaard koppelingen met sociale media. Ik weet zeker dat volgende versies of upgrades deze mogelijkheden wel gaan bieden. Beantwoord ik hiermee je vraag?
woensdag, 19 augustus, 2009 at 13:15
Duidelijk antwoord, ik wist niet dat Blackberry al zo ver was. Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen voor integratie van UC met Social Media. Heb je tips voor goede sites/blog over UC?
maandag, 24 augustus, 2009 at 11:36
UCstrategies.com is een informatieve site. Deze jongens waren er al vroeg bij en pakken het serieus aan. Voor hele praktische tips moet je de grote aanbieders en producenten bekijken, zoals IBM, Microsoft, Avaya, Alacatel, etc. Als je nog andere vragen hebt, neem gerust contact met me op.
donderdag, 10 september, 2009 at 17:08
2e test ivm styling ie6
donderdag, 10 september, 2009 at 17:09
3e test reply IE6
donderdag, 10 september, 2009 at 17:10
4e reply
donderdag, 10 september, 2009 at 18:56
test comment 5
donderdag, 10 september, 2009 at 18:57
Test comment 6
donderdag, 10 september, 2009 at 20:41
Test comment 7