Kibbelen om de kilometerheffing, kan dat nou niet anders?

Door Lucas Wensing van StartReady.com - 18 november 2009
1 Reactie

kilometerheffingHoewel we het feestgedruis van de decembermaand nog voor de boeg hebben, dringt het nieuwe jaar zich nadrukkelijk aan ons op.

Met de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart in het vooruitzicht, worden discussies nu al met een ongebruikelijke felheid gevoerd. Politici gaan rollebollend over straat, zetten hun hakken in het zand en gooien net zo lief met modder als met argumenten.

Neem minister van Financiën Wouter Bos en minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings. Begin november raakten deze twee rivalen verwikkeld in een verhitte tweekamp over de kilometerheffing. Met het voltallige medialandschap als strijdtoneel, duelleerden zij om de Nederlandse kiezer. Niet om zijn hand, maar om zijn felbegeerde stem.

Wouter vindt de voorgestelde kilometerheffing te laag. Hij voorziet dat de verkeersdrukte drastisch zal afnemen en dat de inkomsten uit de heffing daardoor zullen tegenvallen. Nóg een financiële aderlating kan zijn toch al getergde begroting niet lijden, dus hij trapt op de rem.

Camiel houdt liever de vaart erin. Hij springt in de bres voor die grote groep Nederlanders die dagelijks op de weg te vinden is. Dat deze veelrijders betalen voor hun gebruik van het wegennet, à la, maar dat moet wel binnen de grenzen van redelijkheid blijven. Wouter ontvlamt in woede:

“Als je dat doet, Camiel, dan pak ik gewoon een deel van je mobiliteitsbudget af!”
“Dat is chantage! Die afspraken staan vast.”
“Ik doe het, hoor. Ik doe het echt.”
“Ohoooh! Ik ga het zeggen. Kijken wat de stemmer daarvan vindt…”

Afijn, terwijl de kemphanen waarschijnlijk nog even doorgaan met hun rituele paringsdans, krabt werkend Nederland zich achter de oren. Wie er ook zegeviert, die heffing gaat door. Bumper aan bumper in de spits wordt dan letterlijk een kostbare tijdsverspilling en wie moet die kosten gaan dragen? Juist.

Het Nieuwe Werken en Unified Communications

De ondernemers en werknemers die op zoek gaan naar een oplossing, laten we graag kennismaken met Het Nieuwe Werken. Door slimmer gebruik van nieuwe technologieën, verliezen traditionele werkvormen hun kracht.

Waarom zou je aansluiten in de file, als je voorzien bent van alle middelen om effectief thuis te werken? Waarom naar dat overleg aan de andere kant van het land, als je ook prima met een videoconference uit de voeten kunt? Waarom van negen tot vijf op een vaste werkplek, als collega’s liever in de stille avonduren online met elkaar aan een document werken?

Unified Communications biedt al dit soort mogelijkheden om effectiever met elkaar te communiceren en samen te werken. Het is een flexibel alternatief voor traditionele organisatievormen die op steeds meer beperkingen stuiten. Klanten hoeven de politieke besluitvorming overigens niet af te wachten. Nog voordat de discussie is uitgewoed, kunnen zij de UC-Appliance al geïnstalleerd hebben. Plug, play and work.

Dus laat Wouter en Camiel nog maar een robbertje vechten; wij komen er wel samen uit.

Deel dit artikel met anderen
Lucas Wensing - CEO bij StartReady.com
Lucas Wensing is CEO en oprichter van StartReady en specialist op het gebied van Unified Communications-oplossingen gebaseerd op Microsoft Lync. Hij begon zijn loopbaan in 2000 bij ETX, waarna hij in 2002 bij Microsoft startte als Partner Technology Specialist en doorgroeide naar het Sales Solutions Management. In 2008 richtte Wensing met zijn businesspartner StartReady op, dat in vijf jaar uitgroeide tot een internationaal opererende onderneming die wereldwijd Lync-oplossingen aan mkb en Enterprises levert.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

1 reactie


    Arjan Hooiveld zegt:

    Hai Lucas, en dat terwijl ik net in Intermediair lees dat uit onderzoek van Regus blijkt dat ‘één op de vijf werknemers de afgelopen twee jaar heeft overwogen zijn/haar baan op te zeggen vanwege een te lange reistijd’…