Van heel veel losse onderdelen naar een product

Door Danny Bijl van DB Online Marketing - 30 juli 2021
Reacties gesloten

Wanneer een klant een complex product wil afnemen, is dat vaak de start van een lang proces. Eentje dat begint met het precies in kaart brengen wat de wensen en eisen zijn, om deze vervolgens om te zetten in onderdelen die nodig zijn om het product te kunnen maken. Natuurlijk moet hierbij ook de kostprijs en vervolgens ook de verkoopprijs berekend worden, en moet de klant goed worden geïnformeerd over hoe het eindproduct eruit zal komen te zien. Goede CPQ software is in dit proces vaak onmisbaar.

Hoe gaat het eruitzien?

Als je zelf iets koopt, dan wil je graag weten wat dat dan precies is, en hoe het eruit zal zien. In de winkel kun je producten niet voor niets zien en aanraken, en ook online zijn goede afbeeldingen en beschrijvingen onmisbaar. Zou jij iets kopen waarvan je niet op zijn minst een afbeelding, of dat nu een foto, een tekening of een 3D-weergave hebt kunnen zien?

Waarschijnlijk niet. Een product kunnen zien geeft ons vertrouwen. Vertrouwen dat het product in kwestie echt bestaat, en we niet worden opgelicht, maar ook vertrouwen dat dit inderdaad is wat we zoeken. Dat dit inderdaad is wat we nodig hebben. Bovendien raken we door een product te zien er sneller aan gehecht, en zullen we sneller tot verkoop overgaan dan wanneer we maar een beetje moeten gissen hoe het eruit komt te zien.

Alhoewel de meeste klanten er begrip voor zullen hebben dat je een complex product, dat speciaal voor hen wordt geproduceerd, niet kant-en-klaar kunt laten zien, helpt het zeker in het verkoopproces als je minimaal een impressie kunt geven. Een goede 3D configurator kan daarbij uitstekend van pas komen. Op basis van de ingevoerde informatie en onderdelen ziet de klant het product als het ware voor de eigen ogen ontstaan. Op een scherm, niet in het echt, maar wel zodanig dat het bijna tastbaar wordt. En dat is precies wat je nodig hebt om tot een verkoop te komen.

Wat gaat het kosten?

Wat gaat het kosten

Natuurlijk bepaalt een klant niet alleen op basis van het plaatje of het product daadwerkelijk gekocht gaat worden. Ook de prijs speelt hierin een grote rol. Bij complexe producten is het vaak lastig om deze in een vroeg stadium te bepalen, omdat er sprake is van zoveel losse onderdelen. Door gebruik te maken van een configurator kan echter ook dat proces een stuk sneller en soepeler verlopen. Wanneer de verschillende onderdelen worden ingevoerd en gecombineerd, komt er vanzelf een prijs uit rollen. Op die manier kan bijvoorbeeld ook snel inzichtelijk worden gemaakt welke invloed kleine wijzigingen op de prijs hebben, zodat de klant te alle tijden goed geïnformeerd is.

Deel dit artikel met anderen
Danny Bijl - Online Marketeer
Danny Bijl is werkzaam als freelance online marketeer waarbij de focus ligt op SEO en content trajecten. Hij is er heilig van overtuigd dat het creëren van goede content een must is voor ieder bedrijf die iets met online wil doen. Naast de online marketing werkzaamheden voor zijn klanten is Danny ook een enthousiaste blogger.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten