Veranderingen door sociale netwerken leiden tot ander leiderschap en een andere organisatie
Onlangs mocht ik op Dutchcowboys als eerste een recensie schrijven over het boek van Menno Lanting ‘Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap’ (affiliate link). Het boek heeft als doel om managers wakker te schudden en hen te bewegen om mee te veranderen met de veranderende maatschappij. ‘De consument wordt eigenaar van uw product en dienst en maakt voortaan de dienst uit. En uw medewerkers zullen u niet meer volgen omdat u toevallig manager bent. Wake up, veel zaken gaan op zijn kop, en u moet mee, of u verliest de aansluiting bij uw klant en bij uw medewerkers.’
Koren op de molen uiteraard van volgers en exponenten van Het Nieuwe Werken:
- We zien dat mensen buiten de organisatiemuren steeds meer tools krijgen om elkaar te vinden, samen te werken en kennis en ideeën uit te wisselen, die veel efficiënter zijn dan de tools die momenteel binnen de muren gebruikt kunnen of mogen worden.
- We zien dat organisaties steeds meer netwerkorganisaties moeten worden, waarbinnen mensen elkaar vinden om een klus te klaren, in plaats van bij elkaar gezet zijn omdat ze bij een afdeling horen.
- We zijn van mening dat je conversaties buiten de muren beter kunt omarmen dat af te sluiten.
- We zien graag dat innovatie wordt gestimuleerd door openheid en het delen van ervaringen.
- Tenslotte vinden we dat er mensen uit de gehele organisatie nodig zijn om innovatie tot realiteit te brengen.
Kortom, een boek dat wij dus niet hoeven te lezen? Of toch wel?
Kunnen grotere organisaties mee met de veranderingen?
Ik heb het boek met groot genoegen gelezen moet ik zeggen, want heeft me opnieuw tot nadenken aangezet. Het deed me opnieuw inzien– nu door de voorbeelden die worden genoemd – dat grotere organisaties het heel moeilijk gaan krijgen de komende tijd, wanneer consumenten, kenniswerkers en kleine bedrijven elkaar steeds beter en beter kunnen vinden en steeds effectiever kunnen samenwerken. Kleinere organisaties kunnen conversaties voeren, op een echte manier, terwijl zij menselijk en snel kunnen reageren. Zij zullen in staat zijn om anderen in stelling te brengen voor jouw doel, merk, innovatie en behoefte aan kennis.
En grotere bedrijven? Die zullen toch eerst de poorten moeten openen. Zij zullen managers meer moeten gaan afrekenen op wie zij kunnen binden en verbinden in plaats van aan het werk kunnen zetten. Hoe verander je dit in een organisatie die zolang het bestaat is georganiseerd als een pyramide en waarin 1 persoon praat en anderen luisteren? Hoeveel risico zul je moeten nemen om die tanker van koers te laten veranderen?
Klein beginnen
Als je als manager binnen een middelgrote- tot grote organisatie mee wilt met de veranderingen, kun je mijns inziens het beste klein beginnen. Aanpassen van de cultuur of een organisatiestructuur duurt jaren. Maar het neerzetten van een platform waarbinnen je op een nieuwe manier kan communiceren en samenwerken, die aansluit op de manier waarop dat in het dagelijks leven al wordt gedaan, kan een stuk sneller worden uitgevoerd.
De medewerkers kunnen dan zelf bepalen hoe zij het liefste kennis delen en ideeën uitwisselen. Zij innoveren zichtzelf, net zoals de consumenten en kenniswerkers dat buiten de organisaties al doen met tools als Twitter, Facebook, Google Docs en de apps op de mobiele telefoons.
De killer-doorbraak is dan volgens mij dat het delen van kennis, ideeën, bronnen en documenten niet meer via push (bodemloze putten: email met iedereen in de cc), maar via pull (volgen van collega’s en onderwerpen die interessant zijn).
Zo wordt vanzelf de bijdrage aan afdelingoverschreidende innovaties en projecten gestimuleerd en verschuift de macht automatisch. Als het platform maar slechts een enabler is. De mensen veranderen samen de manier van werken, net zoals zij dat doen op social media networks. Op dit gebied zijn verschillende tools beschikbaar zoals Yammer, Present.ly en Workvoices (Nederlands). Maar je kunt het ook binnen de eigen omgeving opzetten, bijvoorbeeld met behulp van SharePoint, met inzet van speciale componenten.
Achtergrond
Het boek van Menno (affiliate link) geeft een brede weergave van de impact van social media op organisaties, leiderschap en management en komt medio februari uit. Menno Lanting is Director of Education bij De Baak.
donderdag, 31 december, 2009 at 12:09
Dat pull is een juiste constatering. Niet voor niets heet het nieuwste boek vn Don Siegel zo: Pull: The Power of the Semantic Web to Transform Your Business (boek komt vandaag uit).
donderdag, 31 december, 2009 at 13:09
Dat pull is een juiste constatering. Niet voor niets heet het nieuwste boek vn Don Siegel zo: Pull: The Power of the Semantic Web to Transform Your Business (boek komt vandaag uit).