Verbind je klant !

Door Jan Willem Daniels van Promundo - 9 februari 2010
12 Reacties

Op z’n minst zijn dit interessante tijden voor facilitair verantwoordelijken. Er is een grote shake out gaande en de vraag is welke bedrijven, ontwikkelingen en trends boven komen drijven in deze tijden van financiële krapte. Belangrijk is daarbij om de levende verbindingen die we met klanten en leveranciers hebben, te behouden en waar mogelijk: te verstevigen.

Wat mij fascineert is de terugval die ik her en der zie, van aandacht voor de klant en het gebrek aan duurzaamheid van het klantcontact. Wordt de klant nog wel serieus genomen in zijn behoefte aan een werkomgeving die ondersteunend is aan zijn takenpakket of moet de werknemer zich maar schikken in een eindeloze reeks veranderingen die de effectiviteit en efficiency als doel hebben? Die mensen zien als robots die zich maar te gedragen hebben? Worden klantwensen bijvoorbeeld nog wel betrokken bij productinnovatie?

Het Nieuwe Werken en duurzaamheid

Twee gebieden zijn momenteel voor facilitair managers nu van belang: het nieuwe werken en verduurzaming van kantoorpanden. Op elk van deze gebieden heeft de individuele werknemer wensen en die moeten in mijn optiek worden meegenomen bij een (her)inrichting. Hoe? Verbinden, verbinden, verbinden:

  1. Richt je op alle twee de trends die hierboven staan, want ze zijn ‘here to stay’.
  2. Zoek diepgaande samenwerking met de bedrijven die je inschakelt als leverancier of adviseur. De kennis die elk in huis heeft is onbetaalbaar en een werkelijk partnerschap vergroot ieders revenu.
  3. Stel je eigen netwerk open voor de mensen met wie je samenwerkt. Nu is iemand je klant, die wellicht over twee jaar je collega of je baas is. Nu al investeren in de relatie dus en iedereen met iedereen verbinden.
  4. Ga naar de essentie. Maak het mensen mogelijk hun werk met liefde te doen en zich dus te verbinden aan hun werkplek.

Toekomstgericht

Klantenbinding door je te verbinden aan je klantwens is een investering in je eigen toekomst. Een nieuwe klant binnenhalen kost meer tijd, geld en energie, dan de bestaande relaties te verstevigen. Op welke manier ziet u facilitair verantwoordelijken naar Het Nieuwe Werken kijken?

Deel dit artikel met anderen
Jan Willem Daniels - Facilitair adviseur bij Promundo
Na 10 jaar managementervaring in de hotellerie is Jan Willem overgestapt naar de facilitaire wereld, waar hij nu zo’n 7 jaar actief is. Hij werkt tegenwoordig bij Promundo als facilitair adviseur waar hij zich voornamelijk bezig houdt met nieuwe huisvestingsconcepten en duurzaamheid.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

12 reacties


    Bas van de Haterd zegt:

    Interessant gedachtegoed, maar hoe zie je dit facilitair? Moet je als organisatie bijvoorbeeld je pand open zetten voor klanten, concurrenten en andere relaties? Delen van de ruimte beschikbaar stellen als flexplek bijvoorbeeld (oud idee van Roland Hameteman)? Of zie je daar nog andere ontwikkelingen in?

    Bas van de Haterd zegt:

    Interessant gedachtegoed, maar hoe zie je dit facilitair? Moet je als organisatie bijvoorbeeld je pand open zetten voor klanten, concurrenten en andere relaties? Delen van de ruimte beschikbaar stellen als flexplek bijvoorbeeld (oud idee van Roland Hameteman)? Of zie je daar nog andere ontwikkelingen in?

      Guest zegt:

      Dag Bas,

      Facilitair zie ik dit inderdaad gebeuren. Het is tidj om de wandjes neer te halen en kennis te delen !
      Groet JW

    Anonymous zegt:

    Dag Bas,

    Facilitair zie ik dit inderdaad gebeuren. Het is tidj om de wandjes neer te halen en kennis te delen !
    Groet JW

    Jan-Willem zegt:

    Het verbinden van opdrachtgevers onderling is één van de vele ontwikkelingen en kansen die ik nu zie.
    Door deze in het echt te verbinden geef je blijk van het feit dat alles daadwerkelijk om de mens draait en kijk op verbindingen die voor elkaar echt toegevoegde waarde hebben. 1 + 1 = 3!

    Jan-Willem zegt:

    Dus….denkend vanuit de klant stel jíj ruimtes beschikbaar voor de klant……………

    Jan-Willem zegt:

    Het verbinden van opdrachtgevers onderling is één van de vele ontwikkelingen en kansen die ik nu zie.
    Door deze in het echt te verbinden geef je blijk van het feit dat alles daadwerkelijk om de mens draait en kijk op verbindingen die voor elkaar echt toegevoegde waarde hebben. 1 + 1 = 3!

      Jan-Willem zegt:

      Dus….denkend vanuit de klant stel jíj ruimtes beschikbaar voor de klant……………