Serie: Het 4 windstreken model – Het Oosten
Het 4 windstreken-model wordt bij Boer & Croon gebruikt om de organisatie aan te sturen. We gebruiken de windstreken als metafoor om de dialoog tussen management en medewerkers te stimuleren. In het eerste deel heb ik ‘Het Westen’ besproken, de metafoor voor kwaliteit en resultaat, in het tweede deel ‘Het Zuiden’, de metafoor voor emotie, voelen en samenwerken.
Vandaag leest u, in het derde deel van de serie, meer over het Oosten.
Het Oosten staat voor het ZIJN. In de tekst spreek ik over ‘hij’ maar uiteraard kunt u daar net zo goed ‘zij’ lezen.
De wijzen kwamen volgens velen uit het Oosten; de symboliek van het 4 windstreken is daar zeker door beïnvloed. Wij vragen onze mensen om in hun Persoonlijke Passie Plan (inderdaad een PPP in plaats van een POP) aan te geven wat hun unieke bijdrage gaat zijn. Wat is jouw Passie? Hoe sta jij in je kracht en ben en blijf je authentiek?
Dat is volgens mij de essentie van leven en zaken doen. De druk neemt toe; de vraagstukken van onze klanten zijn complex. Zekerheden uit het verleden zijn geen garantie meer voor de toekomst. Het (ondernemers) gevoel voor timing en markt ontwikkeling zal zwaarder gaan wegen dan de meer mechanische sturing van de jaren ’90. Sturing en hiërarchieën veranderen. Ook privé zie je dat mensen voorheen erkende instituten als overheden en kerken niet meer als hun anker erkennen.
Waar sta jij temidden van deze ontwikkelingen?
De klant verwacht van onze professionals dat ze “blijven staan” als het wat anders loopt dan gepland. Panelen blijven schuiven. Naar mijn overtuiging zit de belangrijkste ontwikkeling van onze professionals juist in het Oosten. We hebben, net als onze klanten, allemaal een goede opleiding, we hebben de juiste competenties, maar dat is onvoldoende om het verschil te maken. Dat vraagt persoonlijkheid en leiderschap in jezelf. Niet doen wat je denkt dat anderen van je verwachten, maar echt luisteren naar je eigen kracht en daarnaar handelen. Hoe kan je immers een ander goed helpen, adviseren en samen realiseren als je niet eens jezelf kent.
Vraagt dit enorm veel verdieping en soft gedoe? Absoluut niet. Het vraagt een open karakter en een natuurlijke oprechte interesse in mensen. Voor mij de reden om al 13 jaar met veel plezier bij Boer & Croon een breed scala van (mensen in) bedrijven te begeleiden.