VINT symposium: Duurzaamheid en HNW gaan hand in hand

Op het VINT symposium don’t be evil ging het om duurzaam of duurzamer zaken doen. Duurzamere klantrelaties door oprecht waarde voor ze te maken. Duurzame maatschappelijke relaties door geen grote vervuiler er zijn. Interessant was dat bij veel voorbeelden ik het gevoel kreeg dat ‘wij’ dit onder Het Nieuwe Werken zouden laten vallen.

Een aantal observaties die mij zijn bij gebleven van de verschillende sprekers (o.a. Herman Wijffels, Emily Nagle Green (CEO Yankee group) en Joe Pine) en wat volgens mij hun invloed is op de manieren waarop wij werken.

Wijffels stelde dat in het industriële tijdperk bedrijven als maar groter werden. Er was een heilig geloof in schaalgrootte. Nu blijkt dat veel minder efficiënt te zijn en worden organisaties veel kleiner. We zullen de komende jaren op zoek moeten naar de ideale omvang van een bedrijf (die is kleiner dan nu) gecombineerd met het behouden van voordelen van grote organisaties, zonder de nadelen ervan te ervaren.

In mijn optiek zal de netwerk organisaties terrein winnen. Noem het de verbeterde versie van het franchise concept of misschien wel het traditionele franchise concept aangepast aan de nieuwe tijden. Concepten als Seats2Meet zijn hier al mee bezig, maar ik zie hier ook grote mogelijkheden (en bedreigingen) voor bijvoorbeeld de accountancy en advocatuur.

Emily Nagle Green sprak een paar wijze woorden over cloud computing. Ten eerste trok ze een interessant vergelijk tussen de IT infrastructuur van nu en de energiemarkt van eind 18e eeuw. Toen was het ook nodig en volkomen logisch dat je je eigen energiecentrale had om stroom op te wekken als je b.v. bier wilde brouwen. Nu is dat heel vreemd en hebben enkele organisaties (ziekenhuizen bijvoorbeeld) nog een back up systeem, maar zit stroom gewoon op het net. In de toekomst zullen we op eenzelfde manier naar computers kijken. Heel vreemd dat we ooit zelf serverparken aanschafte, dat we ooit zelf de IT infrastructuur in huis hadden en systeembeheerders op de loonlijst. Ook is clou computing veel milieuvriendelijker, omdat we nu dus heel veel geld uitgeven voor zaken die 24 uur per dag kunnen draaien, maar dat niet doen. De efficiency, zowel in geld, maar ook in b.v. energieverbruik (1 server met 100 kleine websites is millieuvriendelijker dan 100 servers) is veel beter bij cloud computing.

HNW in de zorg

Een andere interessant observatie was dat techniek onze levens veel eenvoudiger kan maken en we daarmee efficiënter worden. Logisch, weten we, maar ook op manieren waar we in eerste instantie misschien niet aan denken. Denk bijvoorbeeld aan de zorg. Het schijnt dat verpleegkundigen gemiddeld bijna 25% van hun tijd kwijt zijn met het zoeken naar producten, omdat er (logischerwijs) een beperkt aantal zaken zijn van elk gereedschap en die nu eenmaal ook door anderen gebruikt worden. Door deze b.v. met RFID tags te taggen en een goed systeem te hebben om te zien waar ze liggen kan men veel efficiënter worden. Over nieuw werken in de zorg gesproken.

Call centres

Een bekend voorbeeld is natuurlijk HNW via call centres. Men kan inloggen op het netwerk wanneer men wil en aangeven inbound service verzoeken te ontvangen, die vervolgens naar huis worden geroute. Het voordeel is dat nu ook anders dode uren, een uurtje voor het ophalen van de kinderen op school, ingezet kunnen worden. Logisch, werkbaar, maar nog lang niet overal ingezet.

Veel kritiek hierop is b.v. dat men de kwaliteit niet kan garanderen als men thuis werkt. Mijn vraag is altijd of dat bij een call centre wel kan, immers is het geroezemoes vaak erg luid in zo’n centrum. Ook is het maar de vraag of een bouwput naast je bedrijf (en het lawaai daarvan) erger is dan het feit dat er toevallig een wasmachine bij de buurman draait.

Joe Pine waarschuwt hierbij wel voor iets, namelijk de ‘dehumanization’ van de wereld. Het feit dat we het over ‘echte mensen’ hebben geeft voor hem al aan dat we te ver zijn doorgeslagen in het inzetten van technologie ter vervanging van de mens. Ondersteunen is één, maar de grenzen daarvan worden regelmatig overschreden.

Mijn conclusie: duurzaamheid en het nieuwe werken gaan hand in hand. Anders gaan werken, andere verantwoordelijkheden en andere organisatie structuren zijn een natuurlijk gevolg van het nieuwe werken, maar hebben als het goed is een bijkomstig voordeel van een veel duurzamere wereld.

Deel dit artikel met anderen
Bas van de Haterd - Professioneel bemoeial - Van de Haterd Consultancy
Bas van de Haterd helpt bedrijven met arbeidsmarkt gerelateerde vraagstukken, zowel op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie als het nieuwe werken. In april 2010 is zijn boek "Werken Nieuwe Stijl' verschenen dat is gebaseerd op een serie interviews met organisaties die HNW hebben ingevoerd.
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

1 reactie