Voor Het Nieuwe Werken moet je elkaar wel kennen [#KRHNW]
Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week een of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.
Vertrouwen is een van de basisingrediënten van het nieuwe werken. Nou weten we allemaal dat vertrouwen niet vanzelf ontstaat. Een manier om het vertrouwen te versterken is elkaar beter leren kennen. Een kleurrijk recept.
Veelkleurige pasta
Enneagram, Management Drives, Myers Briggs Type Indicator: er zijn tientallen modellen waarmee de mens, zijn drijfveren, persoonlijkheid en voorkeuren in kaart te brengen zijn. Ze hebben allemaal wel iets waar je wat aan hebt. Ze geven je een bril waardoor je naar jezelf en anderen kunt kijken en een gemeenschappelijke taal om onder woorden te brengen wat je ziet. Je snapt beter hoe de wereld er door de ogen van de ander uitziet. Niet meer en niet minder. Deze modellen zijn dus niet waar of onwaar (hoewel de aanhangers ons graag anders doen geloven), ze helpen je slechts om jezelf en anderen beter te leren kennen.
En dat is belangrijk bij het nieuwe werken, want als je niet meer op een vaste werkplek op een afdeling werkt, dan is er minder gelegenheid om elkaar goed te leren kennen. En als je samenwerkt met een collega in een andere vestiging, in China of de VS, en de communicatie verloopt grotendeels via chat en e-mail, dan is het ook wel handig als je elkaar een beetje beter kent. In deze tijd moet je dat proces veel meer organiseren. Het gaat niet meer vanzelf, zoals vroeger wanneer je jaren op dezelfde afdeling tussen dezelfde mensen zat. Daar kan zo’n model je prima bij helpen.
Kies een model
Dit recept is dus eigenlijk heel eenvoudig. Allereerst: kies een model. Het maakt in principe niet uit welk model, gewoon een model waar je je prettig bij voelt. Meestal is dat een model waarvan je uitroept: ‘Wow, nu begrijp ik mezelf of mijn collega ineens een stuk beter. Ik kan dingen veel beter plaatsen.’ Daarnaast spelen ook praktische criteria een rol bij de keuze: is het makkelijk zelf uit te voeren of moet je altijd een consultant inhuren? Is de taal ervan voor iedereen te snappen? Is de vragenlijst goed (bijvoorbeeld online) in te vullen?
Bij e-office gebruiken we Management Drives, een model dat gebruikmaakt van kleuren om drijfveren van mensen te benoemen. Als iemand veel oranje in zijn profiel heeft, dan wil hij bijvoorbeeld graag presteren en resultaten laten zien. Iemand die veel paars heeft, zoekt heel erg een thuisgevoel.
Je begrijpt hoe het bij ons soms gaat: ‘Doe niet zo oranje of blauw!’ Het geeft aan dat iedereen de taal spreekt die het model ons geeft. De drijfveren van iedereen binnen e-office zijn in kaart gebracht. Ook teams zijn ermee in kaart gebracht, hun kleuren laten zien welke drijfveren het meest dominant of onderbelicht zijn. Uiteraard in relatie tot de taak waar het team voor staat.
Het is echt niet zo dat we elkaar daarmee doorgronden of dat we elkaar reduceren tot een kleur, maar het helpt wel om sommige dingen beter te plaatsen. En om het überhaupt met elkaar te hebben over zulke ‘softe’ onderwerpen als wat je in het leven wilt.
Volgende week recept 9: Normen, waarden en gedrag; Wormen en maden. Lees het vorige recept: Geef medewerkers de ruimte of begin bij het eerste recept van Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken.