Grote voordelen voor het MKB door te werken in de cloud
‘Outsourced Private Cloud-computing’ biedt kleine en middelgrote bedrijven en organisaties vele voordelen. Wereldwijd veilig inloggen op uw persoonlijke desktop omgeving en direct beschikken over al uw specifieke bedrijfsapplicaties, documenten, e-mails en agenda. Daarnaast geen zorgen meer over zaken als back-ups, antivirus-programma’s en spam in uw mailboxen.
Veel MKB-organisaties denken dat dit uitbesteden kostbaar is en alleen is weggelegd voor grote organisaties. Het tegendeel is waar. Juist voor het MKB-segment is ‘Outsourced Private Cloud-computing’ zeer interessant.
Vanaf € 75 per maand per gebruiker kunt u de gehele IT infrastructuur uitbesteden. Dit all-in bedrag omvat een toegewezen omgeving met daarin alle specifieke bedrijfsapplicaties zoals standaard Microsoft Office en systemen zoals SAP, ERP, Microsoft Dynamics of andere specifieke maatwerkapplicaties.
Outsourced Private Cloud Computing
Wat is het eigenlijk? In het kort gaat het om plaatsonafhankelijk kunnen inloggen op de persoonlijke werkomgeving, die volledig is ingericht naar de wensen van de organisatie. Of u nu thuis op uw eigen PC werkt, op kantoor of in het buitenland, de desktop- omgeving is altijd beschikbaar en up-to-date, waardoor u wereldwijd de beschikking hebt over uw eigen data en applicaties.
Daarnaast omvat het alle faciliteiten zoals back-up, anti-virus, systeembeheer, support, updates en de mogelijkheid om per maand het aantal gebruikers aan te passen. Dit alles zonder te investeren in een kostbare eigen infrastructuur (zoals onderhoudskosten en afschrijving van hardware), systeembeheerders of ander ICT-personeel, maar met besparen op energieverbruik (uw servers kunnen namelijk de deur uit).
Klassieke automatisering VS Moderne automatisering
Volgens onderzoeksbureau Gartner wint het uitbesteden van de IT-infrastructuur steeds meer terrein ten opzichte van de klassieke automatisering binnen de organisaties. Binnen nu en drie jaar zal volgens de verwachting het aantal MKB-bedrijven dat overstapt naar een outsourced oplossing explosief stijgen.
Momenteel worden vaak ‘veiligheid’ en het gevoel dat de data voor iedereen beschikbaar zouden kunnen komen, als reden aangevoerd om niet over te stappen naar cloud computing. De trend kan echter vergeleken worden met internetbankieren. Een aantal jaren geleden was het taboe om al je bankzaken online te regelen. Op dit moment is het niet meer weg te denken.
Het Nieuwe Werken vraagt om nieuwe werkwijzen
Veel ondernemers zijn op dit moment vaak nog angstig voor het fenomeen thuiswerken. Belangrijkste redenen die worden genoemd zijn ‘controle’ en ‘output`. Wat gebeurt er met de productiviteit? Raak ik als management de controle niet kwijt?
Veel hangt samen met de manier van managen. In Het Nieuwe Werken is resultaat belangrijker dan aanwezigheid. De arbeidsproductie hoeft niet per se op kantoor plaats te vinden. Zo vertelt een directeur van een advocatenkantoor:”Onze raadsheren en -vrouwen zijn vaak onderweg naar cliënten. De informatie die wij vast moeten leggen, kunnen wij al ter plaatsen vastleggen. Dit komt ten goede van de foutgevoeligheid en de productiviteit.”
Diverse onderzoeken geven aan dat “Het Nieuwe Werken” een toevlucht gaat nemen binnen de huidige bedrijfsprocessen. Outsourced Private Cloud biedt een groot voordeel om dit proces te faciliteren.
Loyaliteitsuren stijgen enorm!
Het bijkomende voordeel is dat loyaliteitsuren stijgen wanneer men 24/7 toegang heeft tot de persoonlijke desktop omgeving. Werknemers kunnen immers flexibel werken en hebben dan ook de middelen om dit te realiseren. Ons logging-systeem staaft dit met de dagelijks rapportages van het aantal ingelogde gebruikers met daaraan gekoppeld de tijd.
Het management van een grote re-integratiebureau geeft aan: “In de avonduren en in het weekend wordt door onze medewerkers nog volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om nog even dat ene document te verzenden, e-mail te checken of om een verslag af te maken. Hierdoor is er meer betrokkenheid en flexibiliteit bij de organisatie en draagt dit zichtbaar bij aan de productiviteit.
Kans of bedreiging?
Ik ben erg nieuwsgierig wat u vindt van de mogelijkheden om uw ICT te outsourcen in de cloud! Ziet u het als kans of voelt u het juist als bedreiging?
woensdag, 17 maart, 2010 at 21:28
Dennis – welke leveranciers en technologieen heb je in gedachten ?
donderdag, 18 maart, 2010 at 8:40
@Guest – De dienst zoals hierboven beschreven wordt aangeboden door On-IT. De technologie die wordt gebruikt is een Remote Desktop verbinding welke is verbonden met het servicecentrum. In het servicecentrum is voor iedere organisatie een virtuele omgeving op maat ingericht. meer info op http://www.on-it.nl
maandag, 22 maart, 2010 at 18:00
Ideaal om waar je ook bent je documenten, mail, bedrijfsapplicaties op te halen. Maar hoe zit het als het netwerk plat ligt? Kan ik nog bij mijn “spullen” komen?
dinsdag, 23 maart, 2010 at 8:59
@ Guest – Natuurlijk zijn hier diverse maatregelen voor genomen dat je nog altijd bij je spullen kan. Wanneer er intern een server crasched dan wordt deze door een andere server overgenomen. een gebruiker merkt hier nagenoeg niets van. Daarnaast wordt er van alle data extern een back-up gemaakt zodat deze ten alle tijden is gewaarborgd.
dinsdag, 23 maart, 2010 at 9:05
Hallo Dennis,
Voordelen genoteerd: alleen het volledig uit handen geven van rompslomp reken ik hiertoe want je rekenvoorbeeld(75,- per werkenemer) leidt ertoe dat ik voor de eigen server kies waarbij een totaalbedrag met afschrijving over 5 jaar lager uitkomt door een eigen server te beheren(met it backup bedrijf) met voor dat lagere bedrag ook nog beheer van de laptops geregeld. Mijn punt: Als je als ondernemer weet wat je aan het doen bent en je weet ook waar het over gaat kun je met het investeren van een beetje tijd(ik kocht bij de serverleverancier een opleiding voor mezelf) een boel geld besparen. Enne voor wat betreft die bereikbaarheid: in welke vorm dan ook blijft de netwerkleverancier het tere punt in elk verhaal, alle andere problemen zijn oplosbaar.
Op die manier kun je prima een mobiel bedrijf opzetten waarbij de werknemers taakgericht hun eigen activiteiten kunnen opzetten. Voor voorbeeld: http://www.maxmo.nl (mvo partner)
dinsdag, 23 maart, 2010 at 9:36
@Guest – In een aantal situaties zal je onder het rekenvoorbeeld uitkomen. Dit is afhankelijk van de omvang van een organisatie. Daarnaast kun je geen appels met peren verglijken. Om een goede berekening te maken voor je huidige werkplekkosten per maand moet je meer rekeken dan alleen de afschrijving van een server (exchangeserver – sql server – applicatieserver). Denk dan o.a. nog meer aan aanschaf softwarelicenties van MS Office, systeembeheerders (ict personeel), inhuren van derden, stroomverbruik en back-up faciliteiten. Zodra je al deze kosten optelt kun je de huidige werkplekkosten bereken. Om je een gevoel te geven kost een gemiddelde werkplek volgens onderzoekbureau Gartner tussen de € 200,00 en € 300,00 per maand. Een van de klanten is overgestapt op onze dienst omdat de kosten van ICT personeel hoger waren dan het hebben van de totale dienst. Dan praat je nog niet over alle andere kostenaspecten.
Wat betreft het punt van de netwerkleverancier is ook oplosbaar. Enkele klanten van ons hebben een extra internetlijn ter beschikking van een andere provider die fungeert als back-up. Deze oplossing kost ongeveer € 20,- per maand extra.