Waarom medewerkers met ergonomische klachten niet tegemoetkomen met geschikte producten?
Er is geen discussie mogelijk over wie er verantwoordelijk is voor het welzijn van medewerkers in Nederland; dat is de werkgever en dit is in de wet vastgelegd. In de EU Directive 90/270/EEC is vastgesteld dat de werkgever een werkplek risico assessment dient af te nemen zodra een nieuwe medewerker wordt aangenomen of als een bestaande medewerker een nieuwe werkomgeving krijgt.
Denk daarbij aan een andere functie, nieuwe taken of een nieuw bureau of computer. Ook voor de meer dan 17 miljoen Europese thuiswerkers (en dit aantal groeit elk jaar!)*, is de werkgever verantwoordelijk voor de ergonomisch verantwoorde werkplek. Toch is 75 procent van de bedrijven zich niet bewust van de wettelijke plicht die ervoor moet zorgen dat medewerkers ook buiten de kantoormuren op een gezonde manier werken**.
Ergonomische klachten
Medewerkers in Nederland ondervinden veel ergonomische klachten. Met name zzp’ers en oudere medewerkers ervaren tijdens het werk fysieke klachten, als gevolg van het gebruik van werkplekken die onvoldoende ergonomisch zijn uitgerust, zoals pijn in de onderrug (43%), nekpijn (40%) of schouderpijn (35%). Echter wordt 4 op de 5 medewerkers niet gecompenseerd door hun werkgever voor werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes.
Productiviteit
Dit terwijl fysieke klachten de productiviteit negatief kunnen beïnvloeden en zelfs leiden tot verzuim. Vanuit een productiviteitsoogpunt en het welzijn van de medewerker is het dus zaak dat werkgevers helpen klachten te voorkomen of in ieder geval te verminderen. Het aanbieden van een werkplekcheck en ondersteunende ergonomische producten om de fysieke klachten te reduceren, is de meest zinvolle oplossing, aangezien het de klachten kan voorkomen en het de werkgever relatief weinig kost. Een medewerker die (langdurig) verzuimt kost hem onder aan de streep veel meer.
Toch doen niet alle bedrijven even hard hun best om met zo’n oplossing te komen. Mkb-organisaties van 5 tot 9 medewerkers doen het meeste aan compensatie (29%). Bedrijven met 20-40 medewerkers en eenmanszaken doen het minste om ergonomische klachten te verhelpen (beide 9%). Ook medewerkers bij grote organisaties met meer dan 100 medewerkers worden slechts mondjesmaat gecompenseerd (20%). Dit blijkt ook uit het onderzoek van Fellowes.
Werkhouding
Het is dus aan de werkgevers om hun medewerkers te beschermen tegen fysieke klachten veroorzaakt door een verkeerde werkhouding. Ergonomische producten, zoals een verstelbare stoel of bureau, een monitorstandaard, voetensteun of rugsteun kunnen hier een belangrijke ondersteunende rol in spelen. Bedrijven die dit soort producten niet inzetten voor hun medewerkers snijden daarmee zichzelf in de vingers; het voorkomen van ergonomische klachten is immers beter dan genezen.
Fellowes heeft een infographic opgemaakt die een aantal van de bevindingen uit het Noties-onderzoek in opdracht van Fellowes illustreert.
Je kunt de infographic hier downloaden.
Bronnen:
* Eurostat 2013
** Arkenford Research