Waarom starten organisaties met Het Nieuwe Werken?

Door Mark Meerbeek van Microsoft Services - 15 februari 2010
25 Reacties

Voor deze nieuwe reeks van blogs staat de praktijkervaring centraal. Ervaring die is opgedaan bij beursgenoteerde bedrijven die momenteel een voorbeeld zijn van succesvolle implementaties van Het Nieuwe Werken. Vanuit professioneel oogpunt zullen deze organisaties niet met naam en toenaam genoemd worden, maar onder hen bevinden zich organisaties die in een adem genoemd worden met Het Nieuwe Werken. Hiermee zeg ik overigens niet dat dit de enige waarheid is. Dit is hoe andere organisaties het hebben aangepakt. Aan u de taak om eruit te filteren wat bruikbaar is voor uw eigen situatie.

Dit keer staat de vraag centraal: waarom zijn deze organisaties gestart met Het Nieuwe Werken?

De praktijk

De meeste ‘Het Nieuwe Werken’ initiatieven beginnen met de vraag waarom? Waarom willen we juist dit initiatief ontplooien? Een grote software leverancier bijvoorbeeld, begon aan hun reis naar het Nieuwe Werken omdat ze wilden groeien, omdat ze klanten wilden aanmoedigen tot het gebruik van de meest recente versies van hun technologie en omdat ze een zakelijk publiek wilden bereiken en inspireren. Daarnaast wilden ze een nieuw, centraal kantoor in Nederland opzetten, een topwerkgever voor divers personeel zijn en een vooraanstaande facilitator van klantrelaties worden. Dit alles in de wetenschap dat al deze factoren in de loop van de tijd tot meer omzet zouden leiden.

Diverse financiele instellingen daarentegen begon aan hun reis naar Het Nieuwe Werken omdat ze als werkgever een hogere medewerkertevredenheid wilden realiseren, een aantrekkelijkere werkgever wilden zijn en lagere kosten & hogere productiviteit wilden bewerkstelligen. Daarnaast stelden sommigen nog de ambitie om duurzamer te worden en/of een betere bediening van de klant te realiseren.

Tenslotte het voorbeeld van een beursgenoteerde organisatie binnen de Logistieke sector die begon aan hun reis naar Het Nieuwe Werken, omdat zij als werkgever duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Het flexibiliseren van de werknemer & werkomgeving resulteert in hun optiek uiteindelijk in betrokken medewerkers die dit extern uitdragen en zo de reputatie versterken. Deze geloofwaardige reputatie is onderscheidend en versterkt de concurrentie positie: zowel commercieel, als qua HR en ook financieel.

In alledrie de voorbeelden staan soortgelijke thema’s centraal:

  • verlaging van de interne bedrijfskosten (verplaatsingen, ruimte en telefonie);
  • verhoging van de productiviteit per medewerker mede door de inzet van de nieuwste technologieën;
  • ontwikkeling van een op duurzaamheid toegespitste casus (lagere CO2-emissie van reizen en kantoorgebouwen);
  • werving en behoud van de beste mensen en continuering van de status van aantrekkelijke werkgever;
  • Verhoging van de klanttevredenheid en daarmee indirect omzet & reputatie

Uw blikveld?

Is het kijkend naar deze doelstellingen te voorbarig als we voorzichtig de conclusie trekken dat dergelijke doelstellingen andere organisaties ook kunnen helpen? En misschien nog belangrijker, sluiten deze doelstellingen aan op uw eigen ervaringen met Het Nieuwe Werken? Is het overzicht compleet? Ik ben benieuwd naar uw reacties.

Redactie: Op Werken 2.0 hebben wij een speciale sectie gemaakt met handige tips, gratis e-books en inspirerende blogs om te starten met Het Nieuwe Werken.

Deel dit artikel met anderen
Mark Meerbeek - Senior Strategie Consultant Het Nieuwe Werken
Mark Meerbeek begeleidt diverse beursgenoteerde organisaties in hun transitie naar Het Nieuwe Werken. Hierbij staat toegevoegde waarde voor het bedrijfsresultaat, slimmer samenwerken en een verbeterde werk/privé balans centraal. Hij is daarnaast auteur van diverse boeken en artikelen over innovatief samenwerken.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

25 reacties


    Bas van de Haterd zegt:

    Twee vragen:
    1 (geen aanval, gewoon interesse): waar haal je je informatie vandaan? De pers of spreek je deze organisaties zelf?

    2: waarom ‘vanuit professioneel oogpunt noem ik geen namen’. Ik vind het juist erg professioneel om het beestje bij de naam te noemen zodat er een beter beeld ontstaat. Zeker als je het zo omschrijft weet iedereen toch over wie je het hebt. Natuurlijk zijn er dingen die in vertrouwen gezegd worden, die kan je niet publiceren. In mijn boek noem ik overal de naam en het bedrijf, behalve als het een privé relaas van een werknemer was bijvoorbeeld, dan staat er ‘een werknemer van…’ bijvoorbeeld.

     Michel zegt:

    Mark, interessant artikel. Ik denk dat de thema’s de waarom vraag voor het grootste gedeelte beantwoorden. Aansluitend op het laatste thema:

    Ik denk dat het voor een aantal, name internationaal opererende bedrijven, ook een noodzaak is (of kan zijn) om slimmer om te gaan met resources om er zo voor te zorgen dat ze mee kunnen blijven schakelen in deze platte wereld en hun global reach kunnen verstevigen en uitbreiden.

    Binnen ons bedrijf (int. Duitse IT provider) worden we haast gedwongen het 9-6 juk af te gooien door de geografische verspreiding van zowel klant als onze eigen (operationele) teams, en tijd en plaatsonafhankerlijker te gaan werken. Mijn klant, Nederlandse Oil company, zit met name in de UK en US – onze operationele teams in Maleisie. Door bewust de werktijden te laten aansluiten op de behoefte van de klant, verhogen we (virtuele) beschikbaarheid en bereikbaarheid. Concreet betekent dit dat ik overdag bv boodschappen kan doen, en in de avond mee kan vergaderen met klant-collega’s in de US. Of juist vroeg op te staan om met collega’s in Maleisie te kunnen werken, en de dag wat vroeger te eindigen.

    Voor het bedrijf een absolute manier om kosten te besparen: een vergadering om 22.00 is geen ‘overwerk’ meer, er is geen (of minder) fysieke presence nodig van verschillende rollen in verschillende regios (Americas, EMEA, APAC), verlaging van internationale reiskosten, maar wellicht nog belangrijker: vehoogde klanttevredenheid.

    Mark Meerbeek zegt:

    Beste Michel, dank voor deze waardevolle aanvulling vanuit de praktijk. ‘Verhoging van de klanttevredenheid’ is voor HNW-initiatieven vaak lastig meetbaar en daardoor een onderbelicht thema. Vaak gaat men er vanuit dat een ‘verhoogde medewerkerstevredenheid’ automatisch overgaat in ‘verhoogde klanttevredenheid’. Jouw voorbeeld bewijst dat dit ook echt zo is. Dank voor deze verdiepingsslag uit de praktijk.

    Hoe gaat jullie organisatie trouwens om met Work-Life balance? Is er bijvoorbeeld een programma of training om te voorkomen dat mensen in de ’24-uurs valkuil’ trappen?

    Mark Meerbeek zegt:

    Bas, dank voor je bericht. De informatie is gebaseerd op persoonlijke ervaringen & waarnemingen die ik op heb mogen doen binnen verschillende organisaties. Ik ben benieuwd naar je boek.

    Bas van de Haterd zegt:

    Twee vragen:
    1 (geen aanval, gewoon interesse): waar haal je je informatie vandaan? De pers of spreek je deze organisaties zelf?

    2: waarom 'vanuit professioneel oogpunt noem ik geen namen'. Ik vind het juist erg professioneel om het beestje bij de naam te noemen zodat er een beter beeld ontstaat. Zeker als je het zo omschrijft weet iedereen toch over wie je het hebt. Natuurlijk zijn er dingen die in vertrouwen gezegd worden, die kan je niet publiceren. In mijn boek noem ik overal de naam en het bedrijf, behalve als het een privé relaas van een werknemer was bijvoorbeeld, dan staat er 'een werknemer van…' bijvoorbeeld.

      Mark Meerbeek zegt:

      Bas, dank voor je bericht. De informatie is gebaseerd op persoonlijke ervaringen & waarnemingen die ik op heb mogen doen binnen verschillende organisaties. Ik ben benieuwd naar je boek.

    Alexis van Dam zegt:

    Mark, ik denk dat de waarom vraag ten opzichte van Het Nieuwe Werken erg belangrijk is. Het begint een buzz term te worden, maar HNW is eveneens een container begrip.

    Ik heb een aanvulling op 2 centrale thema’s:

    – verhoging van de productiviteit per medewerker mede door de inzet van de nieuwste technologieën;
    maar ook verandering in houding, gedrag en organisatiecultuur

    – werving en behoud van de beste mensen en continuering van de status van aantrekkelijke werkgever;
    mensen vooral meer plezier in het werk geven waardoor men intrinsiek is gemotiveerd

    Ik ben overigens erg benieuwd naar de vervolg artikelen.

    Mark Meerbeek zegt:

    Beste Michel, dank voor deze waardevolle aanvulling vanuit de praktijk. 'Verhoging van de klanttevredenheid' is voor HNW-initiatieven vaak lastig meetbaar en daardoor een onderbelicht thema. Vaak gaat men er vanuit dat een 'verhoogde medewerkerstevredenheid' automatisch overgaat in 'verhoogde klanttevredenheid'. Jouw voorbeeld bewijst dat dit ook echt zo is. Dank voor deze verdiepingsslag uit de praktijk.

    Hoe gaat jullie organisatie trouwens om met Work-Life balance? Is er bijvoorbeeld een programma of training om te voorkomen dat mensen in de '24-uurs valkuil' trappen?

    Alexis van Dam zegt:

    Mark, ik denk dat de waarom vraag ten opzichte van Het Nieuwe Werken erg belangrijk is. Het begint een buzz term te worden, maar HNW is eveneens een container begrip.

    Ik heb een aanvulling op 2 centrale thema's:

    – verhoging van de productiviteit per medewerker mede door de inzet van de nieuwste technologieën;
    maar ook verandering in houding, gedrag en organisatiecultuur

    – werving en behoud van de beste mensen en continuering van de status van aantrekkelijke werkgever;
    mensen vooral meer plezier in het werk geven waardoor men intrinsiek is gemotiveerd

    Ik ben overigens erg benieuwd naar de vervolg artikelen.

      Mark Meerbeek zegt:

      Hi Alexis, dank voor de aanvulling. Vooral de component '…mensen meer plezier in het werk geven…' vind ik erg sterk. Als je dat voor elkaar krijgt, dan komt de rest vanzelf.

      En natuurlijk, houding, gedrag & cultuur zijn net zulke (of misschien nog wel meer) belangrijke elementen als technologie. Dat vergeet ik soms weleens. Dit brengt me meteen op een mogelijk onderwerp voor een volgende blog: De verhoudingen tussen People, Place & Technologie / Fysiek, Mentaal & Virtueel. Thanx!

    Anonymous zegt:

    Dag heren,
    Interessante informatie allemaal. Zelf vind ik het ook boeiend om HNW vanuit de samenleving te benaderen. De strakke structuren waarin we nu vaak noodgedwongen moeten opereren passen echt niet meer bij de deze tijd. En dat gaat verder dan alleen werk. Dan heb ik het over flexibiliseren van school/privé/zorg voor kinderen of ouders en natuurlijk werk. Mannen en vrouwen willen het allemaal beter kunnen combineren. Dit komt volgens mij vooral doordat het oude kostwinnersmodel zo langzamerhand is verdwenen. Dit vraagt om een compleet andere inrichting van de maatschappij. Er is dus een grote behoefte aan verandering van onderaf.

    Mark Meerbeek zegt:

    Hi Alexis, dank voor de aanvulling. Vooral de component ‘…mensen meer plezier in het werk geven…’ vind ik erg sterk. Als je dat voor elkaar krijgt, dan komt de rest vanzelf.

    En natuurlijk, houding, gedrag & cultuur zijn net zulke (of misschien nog wel meer) belangrijke elementen als technologie. Dat vergeet ik soms weleens. Dit brengt me meteen op een mogelijk onderwerp voor een volgende blog: De verhoudingen tussen People, Place & Technologie / Fysiek, Mentaal & Virtueel. Thanx!

    Mark Meerbeek zegt:

    @Guest, dit vind ik een bijzonder interessante gedachte. Als je wilt kunnen we dit onderwerp samen verder uitdiepen in een volgende blogpost? Zie eventueel mijn linkedIn voor contactgegevens.

    Guest zegt:

    Dag heren,
    Interessante informatie allemaal. Zelf vind ik het ook boeiend om HNW vanuit de samenleving te benaderen. De strakke structuren waarin we nu vaak noodgedwongen moeten opereren passen echt niet meer bij de deze tijd. En dat gaat verder dan alleen werk. Dan heb ik het over flexibiliseren van school/privé/zorg voor kinderen of ouders en natuurlijk werk. Mannen en vrouwen willen het allemaal beter kunnen combineren. Dit komt volgens mij vooral doordat het oude kostwinnersmodel zo langzamerhand is verdwenen. Dit vraagt om een compleet andere inrichting van de maatschappij. Er is dus een grote behoefte aan verandering van onderaf.

      Mark Meerbeek zegt:

      @Guest, dit vind ik een bijzonder interessante gedachte. Als je wilt kunnen we dit onderwerp samen verder uitdiepen in een volgende blogpost? Zie eventueel mijn linkedIn voor contactgegevens.

    beexrv zegt:

    IBM die al jaren het ‘nieuwe werken’ (so what’s new ?????) predikt ondervindt de k33rzijde:
    http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3158901/1458016/ibm-beperkt-mogelijkheid-flexibel-werken.html

    Het nieuwe werken is vooral voor westerse bedrijven en hun medewerkers een issue.
    En dan eigenlijk voornamelijk bedrijven met een internationale klantenkring of zelf mondiaal verspreid zijn.
    Het is mogelijk door een bepaalde mate van welvarendheid. Kortom HNW is in mijn optiek een ‘luxe’.
    De huidige crisis gaat hierin een grote rol spelen, uiteindelijk gaat het een gemiddeld bedrijf uiteindelijk om
    zoveel mogelijk werk te doen met zo min mogelijk mensen die met plezier hun werk doen. Dat plezier zit hem voornamelijk in een grote vorm van vrijheid/zelfstandigheid maar zeker in een financiele beloning.
    Je ziet dat de crisis alles weer terugbrengt naar de basis.
    Wat heeft de overige 75% v/d wereld aan HNW ? En wat heeft DE MAATSCHAPPIJ eraan als er steeds minder werken en een nog kleiner gedeelte van de totale bevolking het kapitaal verdeeld.
    Het is niet alleen het inrichten van bedrijven, maar een gehele nieuwe samenleving, belastingstelsels, transparantie, rechtvaardigheid.
    IT-governance, het besturen van IT in de hoogste geledingen van de overheid en/of organisaties, is feitelijk het kernwoord, waarbij HNW slechts een wijze is waarop.
    Ik blijf met veel interesse deze ‘thread’ volgen

    beexrv zegt:

    IBM die al jaren het 'nieuwe werken' (so what's new ?????) predikt ondervindt de k33rzijde:
    http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loo

    Het nieuwe werken is vooral voor westerse bedrijven en hun medewerkers een issue.
    En dan eigenlijk voornamelijk bedrijven met een internationale klantenkring of zelf mondiaal verspreid zijn.
    Het is mogelijk door een bepaalde mate van welvarendheid. Kortom HNW is in mijn optiek een 'luxe'.
    De huidige crisis gaat hierin een grote rol spelen, uiteindelijk gaat het een gemiddeld bedrijf uiteindelijk om
    zoveel mogelijk werk te doen met zo min mogelijk mensen die met plezier hun werk doen. Dat plezier zit hem voornamelijk in een grote vorm van vrijheid/zelfstandigheid maar zeker in een financiele beloning.
    Je ziet dat de crisis alles weer terugbrengt naar de basis.
    Wat heeft de overige 75% v/d wereld aan HNW ? En wat heeft DE MAATSCHAPPIJ eraan als er steeds minder werken en een nog kleiner gedeelte van de totale bevolking het kapitaal verdeeld.
    Het is niet alleen het inrichten van bedrijven, maar een gehele nieuwe samenleving, belastingstelsels, transparantie, rechtvaardigheid.
    IT-governance, het besturen van IT in de hoogste geledingen van de overheid en/of organisaties, is feitelijk het kernwoord, waarbij HNW slechts een wijze is waarop.
    Ik blijf met veel interesse deze 'thread' volgen