Wat kan ‘de ultieme HNW’er’ doen tegen identiteitsfraude?
Het aantal zelfstandige professionals zonder personeel (zzp’ers) in Nederland groeit. Zij zijn de ultieme HNW’ers. Ze werken immers voor verschillende opdrachtgevers en doen dat vaak in teamverbanden. Arbeidstijden en werkplekken liggen niet vast. Daarnaast is de output belangrijker dan aanwezigheid. Zzp’ers hebben vaak voor het zelfstandig ondernemerschap gekozen juist vanwege meer vrijheid en flexibiliteit.
Kwetsbaarder
Deze motieven spelen ook een rol in HNW. Door deze manier van werken krijgen zij met andere zaken te maken dan een ‘gewone’ medewerker. Zo zijn zzp’ers onder meer kwetsbaarder voor inbraak op persoonsgegevens en voor identiteitsfraude dan vaste medewerkers. Een zelfstandige moet immers voor zijn eigen beveiliging zorgen, laat vaak zijn gegevens achter bij opdrachtgevers, stuurt veelvuldig facturen en is daarnaast dikwijls niet goed verzekerd.
Passende maatregelen
Van werkgevers wordt verwacht dat zij passende maatregelen nemen om te voldoen aan de wettelijke normen voor de beveiliging van persoonsgegevens van medewerkers. Deze richtlijn is in 2013 in werking getreden en is niet alleen van toepassing op de persoonsgegevens van de werknemers, maar bijvoorbeeld ook op de persoonsgegevens van klanten, relaties en opdrachtgevers. Maar wat kunnen zzp’ers, die conform HNW-principes werken, doen tegen identiteitsfraude?
Identiteitsfraude
Minister Plasterk opperde eerder in een kamerbrief dat het burgerservicenummer (BSN) wordt verwerkt in het BTW-nummer van zzp’ers, in het kader van het tegengaan van identiteitsfraude. De verplichting tot gebruik van dit nummer vloeit voort uit Europese regelgeving. Zelfstandige ondernemers moeten het nummer vermelden op uitgaande facturen aan andere ondernemers en rechtspersonen. In bepaalde gevallen moet ook het BTW-identificatienummer van de afnemer worden vermeld op de factuur.
Factureren
En laat factureren nu juist iets zijn dat nog relatief vaak analoog in plaats van digitaal gebeurt in het bedrijfsleven. Zzp’ers hebben bovendien vaak helemaal geen software in gebruik om digitaal te kunnen factureren. De facturen met persoonlijke gegevens worden dus nog vaak geprint en kunnen in de prullenbak belanden. Maar ook daar is de overheid beducht op en waarschuwt: ‘Vernietig alle papieren met persoonlijke gegevens voordat u ze weggooit. U kunt deze het beste versnipperen. Uw oud papier op de stoep krijgt meer belangstelling dan u denkt.’
Het vernietigen van zakelijke en privé documenten is in tijden van identiteitsfraude en schending van de privacy voor de zzp’ers, die conform HNW-principes werken, dus noodzakelijker dan ooit. Met een papierversnipperaar verzekert hij zich ervan dat hij niet zijn persoonsgegevens op straat legt. Better safe than sorry, ofwel een gewaarschuwd mens telt voor twee…