Week van Het Nieuwe Werken: het versnellen van de evolutie
De tweede week van november vindt voor de tweede keer De Week van Het Nieuwe Werken plaats. Deze week wordt georganiseerd door Natuur & Milieu in samenwerking met vele partners in bedrijfsleven en bij de overheid. De voordelen van HNW staan centraal in de nieuwe Week van het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken Blog vroeg Jeroen van de Koppel van Natuur & Milieu naar het hoe en waarom van de week. ‘Wij willen de patronen doorbreken.’
Wat waren de resultaten van de eerste campagne?
‘We zijn enorm trots op de resultaten van de campagne in 2010. Zo is de bekendheid van het begrip “Het Nieuwe Werken” bij werkend Nederland dankzij de campagne toegenomen van 13 naar 33 procent. Meer dan 10 miljoen mensen hebben de campagne gezien en een kwart miljoen is daadwerkelijk actief geweest. De campagne was overal zichtbaar: op straat, in de journaals, op radio en TV, maar zeker ook op de werkplek, via tientallen nieuwsbrieven en online media.’
Waarom een tweede Week van Het Nieuwe Werken organiseren?
‘Uiteindelijk gaat het erom dat bedrijven een stap richting Het Nieuwe Werken zetten. Dat vraagt om blijvende gedragsverandering en daarmee om een nieuwe campagne, voor langere tijd. Het Nieuwe Werken moet voor een groot deel van de werkgevers en werknemers een vanzelfsprekend begrip zijn. Vorig jaar speelden we vooral met vooroordelen, zoals: Echte mannen staan in de file. Dit jaar willen wij graag zo veel mogelijk mensen de voordelen van HNW laten ervaren. Heel makkelijk en laagdrempelig.’
Wat zijn de voordelen van Het Nieuwe Werken?
‘De tijd is gelukkig voorbij dat de baas het kantoor rondkeek of iedereen er was en dacht: fijn, iedereen is er, het werk wordt gedaan. Maar waarom werkt het gros van de mensen dan nog steeds van 9 tot 5? Waarom staan er nog zo veel mensen dagelijks in de file? En staan er miljoenen vierkante meters bureaus en kantoren leeg? Wij willen die patronen doorbreken. Dat is goed voor het milieu, voor de BV Nederland en voor de werkende mens. Minder files, meer productiviteit en minder ziekteverzuim, daar gaan we voor. Dat is geen grote revolutie, maar het versnellen van de evolutie.’
Wie is de doelgroep van de campagne?
‘Wij richten ons op werknemers én managers. Beide zijn cruciaal om daadwerkelijke verandering in gang te zetten. Werknemers voor opwaartse druk in bedrijven. En managers om structurele veranderingen door te voeren. Daarbij gaat het ons nadrukkelijk niet alleen om de kenniswerkers met laptops. Ook voor onderwijs, ziekenhuis en industrie is Het Nieuwe Werken een kans om verbeteringen te realiseren voor People, Planet én Profit. HNW wordt via bijvoorbeeld zelfroosteren ook interessant voor de blauwe overall en de witte jas.’
Wie doen er behalve jullie en wij, Het Smart Work Network, aan mee?
‘Allereerst natuurlijk zo veel mogelijk mensen. Om dat mogelijk te maken heeft Natuur & Milieu weer samenwerking gezocht met zowel overheid als bedrijfsleven. Maarliefst 25 bedrijven en organisaties zijn partner of supplier van de campagne, en dat aantal groeit nog dagelijks. Hoofdpartners van de campagne zijn dit jaar het Platform Slim Werken Slim Reizen en Centraal Beheer/ Achmea.’
Wat staat er die week allemaal te gebeuren?
‘Letterlijk te veel om op te noemen. Alles staat in het teken van de voordelen van Het Nieuwe Werken. In deze week kan iedereen zelf de voordelen ervaren. Voor de een is dat een voordelige op HNW toegesneden aansprakelijkheidsverzekering. Voor de ander juist een gratis training of workshop over nieuwe vormen van management. Ook zullen tientallen bedrijven hun kantoren openen, voor een kijkje in de keuken. Alles komt samen op de website. Vanaf half oktober kan iedereen daar terecht voor voordelen, tip en tricks. En uniek wordt een groot evenement in het centrum van Utrecht, maar het is nog even geheim hoe dat eruit komt te zien.’
Komt er volgend jaar een derde campagne?
‘Als het aan Natuur & Milieu ligt: absoluut. Wij willen werken aan duurzame oplossingen en veranderingen. Dingen bereiken. Daar is een permanente campagne voor nodig. En we hopen dat volgend jaar net zo veel of meer bedrijven en organisaties ons daarin willen steunen.’