Werk als een kunstschilder

Door Arno Jellema van The Consultancy Firm - 18 december 2012
Reacties gesloten

De kunst van Het Nieuwe WerkenHet is algemeen bekend en wetenschappelijk onderbouwd: een mens kan niet acht uur lang geconcentreerd werken, slechts halverwege onderbroken door een korte pauze. Elk mens heeft zijn individuele biologische klok, die zich niet stoort aan kantooruren. Toch vragen veel bedrijven nog steeds van hun medewerkers dat ze van 9 tot 5 op kantoor aanwezig zijn, en lopen zo het risico dat de medewerker zijn beste momenten niet heeft tijdens kantoortijd, maar precies ervoor of erna.

Veel beter daarom is het om te focussen op het resultaat van de verrichte werkzaamheden. Beter voor de werkgever, beter voor de medewerker – en uiteindelijk beter voor de klant: waar het uiteindelijk toch allemaal om te doen is.

Inspiratie komt niet op afroep

Een voorbeeld. Een medewerker voelt zich geconfronteerd met een flink probleem. Die medewerker kan zomaar ’s avonds een ingeving krijgen, maar om die te toetsen heeft hij een collega nodig. Zo ontstaat er ineens een sterke energieontwikkeling buiten kantoortijd, iets dat de werkgever zelf nooit had kunnen bewerkstelligen. Als je dat als organisatie niet faciliteert, gaat het momentum verloren en kan alleen gehoopt worden dat het de volgende dag opnieuw ontstaat. Meestal vergeefs.

Wat dat betreft zit er weinig verschil tussen een kunstschilder en een kantoormedewerker: inspiratie komt nooit op afroep, maar altijd op een onverwacht moment. Van de artiest accepteren we dat hij de hele dag zijn spullen stand by heeft – om er op een onbedacht nachtelijk moment plotseling in te verdwijnen. Van een kantoormedewerker vinden we dat ongewoon, terwijl ook bij hem de inspiratie heel plotseling kan toeslaan.

Gemiste kans voor open doel

Bij veel organisaties zijn wel voorzichtige pogingen gedaan om iets met Het Nieuwe Werken te doen, maar is dat nog lang niet tot de hele organisatie doorgedrongen. Verkopers hebben nog steeds een verkooptarget – terwijl het soms veel interessanter is om een strategische deal te sluiten, die de organisatie veel meer exposure geeft. Maar daar wordt de verkoper niet op afgerekend, net zo min als op klanttevredenheid of innovatie. Daar zal hij dus ook geen energie in steken, omdat hij dat niet in zijn bonus zal terugzien. Voor de werkgever een gemiste kans voor open doel – veroorzaakt door een traditionele denkwijze: de wereld is toch echt aan het veranderen.

Zo pas je dit toe in je bedrijf

Geef medewerkers een opdracht mee en laat ze die voor zover dat mogelijk is naar eigen inzicht invullen. Geef ze geen zwart/wit werkinstructies, maar een richting, op kantoor, maar ook als ze elders willen werken. Reken hen af op het eindresultaat en de kwaliteit: is het binnen een bepaalde tijd gebeurd, is er vooraf goed begrepen wat de vraagstelling was, is daar op de juiste manier invulling aan gegeven. Evalueer, maar niet volgens een vast stramien. Want dan gaan mensen zich op het evaluatiegesprek voorbereiden en dat is onwenselijk. In de trant van: we gaan elke vrijdag om vier uur bij elkaar zitten en dan gaan we allemaal iets van elkaar vinden. Laat dat los. Evalueren moet gebeuren op het moment dat het relevant is.

Stimuleer en faciliteer

Een organisatie moet eigenlijk helemaal niet denken in organisatievormen. De enige juiste leidraad is de vraag: hoe is mijn klant het best geholpen? Als daar echt en integer over wordt nagedacht, komt het bewustzijn dat een 9-tot-5-mentaliteit daar helemaal niet bij past vanzelf. De klant is het meest gebaat bij geïnspireerde medewerkers en de werkgever moet dat stimuleren en faciliteren. Pas dan werken we echt op een nieuwe manier, alle andere meningen ten spijt.

Deel dit artikel met anderen
Arno Jellema - Eigenaar
Interesse in software begon al op jonge leeftijd bij Arno Jellema. Toen hij tien jaar was, wilde hij al spelletjes maken. Omdat er in die tijd nog geen internet was, waren er verschillende clubjes voor ‘nerds’ als hijzelf. Om zijn professionele loopbaan verder uit te breiden, besloot hij naast het creëren van software een bedrijf op te zetten. Jellema heeft dan ook een zeer gedegen technische kennis en past altijd de nieuwste IT-technieken toe binnen organisaties. Hij durft te vernieuwen. Daarnaast benchmarkt hij de kwaliteit van de bedrijfssoftware met die van consumenten.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!