Werk samen met partners; coupe d’ami [#KRHNW]
Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week een of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.
De vraagstukken waar organisaties tegenwoordig mee worden geconfronteerd, zijn zo complex dat geen enkele organisatie de kennis daarvoor in huis heeft. Dus moet er worden samengewerkt. Het liefst met een partij die een beetje op dezelfde lijn zit.
Knappe koppen en slimme marketing
Het meest gebruikte voorbeeld van een geslaagde samenwerking is nog steeds de Senseo, het koffieapparaat dat gezamenlijk werd ontwikkeld door Philips en Douwe Egberts. Voor de elektronicafabrikant uit Eindhoven was dit een complete revolutie, want tot dan toe ontwikkelde het bedrijf nagenoeg alles zelf. Philips had niet voor niets één van de grootste R&D-afdelingen ter wereld. Maar steeds vaker ontwikkelden de knappe koppen van het NatLab producten waar op de markt geen enkele vraag naar bleek te zijn. En dus dwong Philips hen samen te werken met externe partijen, waaronder in dit geval de marketingjongens en -meisjes van DE.
Complexe vraagstukken en snelle veranderingen
Het voorbeeld van Philips staat niet op zichzelf. Alle organisaties die nieuwe producten en diensten ontwikkelen, ontkomen er tegenwoordig niet aan om samenwerking te zoeken met externe partijen. De vraagstukken zijn te complex en vereisen de inzet van zeer uiteenlopende disciplines en expertises. Iets wat één organisatie onmogelijk allemaal in huis kan hebben. Bovendien verandert er daarvoor te veel te snel. Bestaande kennis is snel verouderd en het is onmogelijk om dit verval binnen één bedrijf tegen te gaan. Vaak zijn het juist de kleine, startende bedrijven die de broodnodige vernieuwing brengen.
Handig: vertrouwen en dezelfde filosofie
Dus samenwerken moet. Maar hoe doe je dat? Het best kun je partners zoeken die dezelfde filosofie aanhangen als jij en die je kunt vertrouwen. Meestal komt dit erop neer dat vooral de directeuren van de partners goed door één deur kunnen en elkaar honderd procent kunnen vertrouwen. Hier is daarom een belangrijke taak weggelegd voor het bestuur: dat moet de weg bereiden voor een succesvol partnership. Dat wil overigens niet zeggen dat de directie ook het initiatief moet nemen. Dat ligt meestal juist op een lager niveau, omdat daar de behoefte wordt gevoeld aan specifieke kennis of expertise.
Maak afspraken en zorg voor een open communicatie
Het geheim van een succesvol en voor ieder voordelig partnership ligt verder vooral in een open communicatie. Je kunt niet alles dichtregelen in contracten (en dat wil je ook helemaal niet, want vertrouwen werkt veel beter), maar een paar afspraken moet je toch wel maken. Spreek duidelijk af wie waar verantwoordelijk voor is en schroom ook niet om elkaar daarop aan te spreken. Dit voorkomt scheve gezichten of verwijten achteraf. Gun elkaar verder de eer van een goede prestatie en je zult zien: het is het begin van iets moois.
Volgende week recept 48: Zorg goed voor je omgeving; groen ijsje. Lees het vorige recept: Bouw een sterk merk; merkues frites, of begin bij het eerste recept van Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken.