The New World of Work
In mijn vorige blog deed ik de oproep om het nu eens over hetzelfde hebben als we over Het Nieuwe Werken praten. Ik kom daarop terug. We moeten vooral niet standaardiseren en geen modellen maken. Vanwaar die omslag? Dat komt enerzijds doordat iemand me vertelde hoe het begonnen was: met een notitie van Bill Gates over The New World Of Work waarin hij filosofeert over de nieuwe mogelijkheden om anders (samen) te werken met gebruik van ICT en social media. Anderzijds begin ik me zorgen te maken over de modelmatige aanpak van Het Nieuwe Werken die zich in Nederland aan het ontwikkelen is.
Het nieuwe werken is hier een – integraal – managementconcept aan het worden dat ‘geïmplementeerd’ en ‘uitgerold’ wordt in diverse bedrijven. Vanuit de bonden komt de roep dat ‘iedereen er recht op heeft, niet alleen kenniswerkers’. Er wordt gesproken van de ‘bokken en de schapen’; sommigen zullen ‘het’ nooit leren, anderen doen ‘het’ al uit zichzelf. Voor je het weet wordt er van alles over de nieuwe manier van werken gereguleerd, afgesproken en dicht getimmerd. Als we het geïmplementeerd en uitgerold hebben, zijn we klaar en kunnen we achterover leunen.
Het Nieuwe Werken goed export product
Het is ook een typisch Nederlandse invulling, nergens in de EU of de VS is het zo’n management hype. Volgens sommigen is dit Nederlandse Nieuwe Werken concept inderdaad een goed exportproduct. Maar ik begin langzamerhand te denken dat wij misschien wat ideeën van buiten moeten importeren.
Ruimte geven aan nieuwe mogelijkheden
Begrijp me goed, ik vind het prachtig, zolang Het Nieuwe Werken bijdraagt aan meer autonomie voor de medewerkers, beter kunnen combineren van werk en privé, minder kilometers woon-werkverkeer, minder vierkante meters kantoorruimte, prettiger kantoorruimte, effectiever en efficiënter samenwerken en vergaderen en betere bedrijfsprestaties.
Maar laten we niet de kans missen om na te blijven denken over ‘The New World of Work’ en vooral ruimte geven aan de nieuwe mogelijkheden die ontstaan en zich ontwikkelen met nieuwe vormen van ICT. ‘The New World of Work’ is voor het eerst in Nederland ter sprake gebracht met fantasieën over Werknemer 2.0. Als je daar vertrekt wordt het perspectief veel organischer: die Werknemer 2.0 gaat zijn weg zoeken en vinden en doet het steeds slimmer door gebruik van social media….
Spontaan slimmer werken door nieuwe vormen van ICT
Ik zou dat nieuwe werken eerder willen omschrijven als het (spontaan) door werkenden (niet alleen werknemers) zelf slimmer gaan werken door gebruikmaking van nieuwe media. Een goede omschrijving van ‘The New World of Work’ is dan: steeds slimmer werken gebruikmakend van nieuwe vormen van ICT.
Rol van kennis centraal
Er ontstaan ook nieuwe vormen van communiceren en nieuwe dynamische arbeids- of machtsrelaties en manieren om zaken met elkaar te doen. Dat zit hem vooral in de rol van kennis. Informatie en kennis zijn overal en in gelijke mate voor iedereen beschikbaar. Het is een soort nivellering van kennis en open toegang tot nieuwe kennis. Zeggenschap in (arbeids)relaties wordt vanzelf meer gekoppeld worden aan wat je kunt, meer dan aan je (hiërarchische) positie. De meritocratie komt in beeld.
En wat gaat het verbinden van formele en informele netwerken betekenen voor traditionele organisaties, voor de relaties tussen medewerkers en met mensen buiten de eigen organisatie, gaat co-creatie makkelijker worden …..?
Blijven discussiëren
Natuurlijk kan deze al om beschikbaarheid van informatie en kennis en de openheid ook misbruikt worden: privacy schendingen, ongewenste controle en reclame, negatieve beeldvorming enz.
Dat is een reden te meer om deze discussie te blijven voeren en ons niet tot het invoeren van managementconcept HNW te beperken.
maandag, 18 april, 2011 at 6:35
Het New World of Work paper kan je http://www.microsoft.com/mscorp/execmail/2005/05-19newworldofwork.mspx downloaden
woensdag, 20 april, 2011 at 13:01
Fijn om weer eens een verhaal te lezen dat HNW niet marginaliseerd tot thuiswerken en flexplekken.
Aanvullend op jouw verhaal moeten we wel in de gaten blijven houden dat organisaties HNW niet uit charitatieve beweging zullen doen. Het gaat organisaties om het verbeteren van concurrentiepotentieel. Concurrentie op de markt, de arbeidsmarkt en misschien zelfs op de kapitaalmarkt. Als HNW, wat je definitie ook is, hier niet aan bijdraagt, zal het nooit een hoge vlucht nemen.