Zonder grenzen geen Het Nieuwe Werken [#KRHNW]
Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week een of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.
Medewerkers de ruimte geven klinkt geweldig, maar kan ook averechts werken. De meeste mensen hebben graag een beetje houvast en willen bijvoorbeeld graag weten wat er van hen wordt verwacht. Dus er moeten grenzen worden gesteld. Voor de een wat meer dan voor de ander.
Rood soepje
Als je De kracht van mensen hebt gelezen, weet je wat er mis kan gaan als je je medewerkers alle ruimte geeft. Dat wil zeggen: als je hun de ruimte geeft zonder restricties. Een enkeling kan daar prima mee omgaan, maar de meeste mensen worden er behoorlijk onzeker van. Logisch, want ze weten niet wat er van hen wordt verwacht. Ze weten niet of ze hun werk goed doen, of ze wel het goede werk doen en of ze in jouw ogen genoeg doen. Dus maken ze zich bij voorbaat klein, om maar geen fouten te maken.
E-office
Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Je wilt juist dat je mensen zich ontwikkelen, dat ze groeien, want dan groei je als organisatie ook. We hebben bij e-office gemerkt dat het heel goed werkt als je iedereen een ruimte toewijst waarin hij zich vrij kan bewegen. Die ruimte is dus wel begrensd, door wat wij noemen red lines (dat klinkt wat sympathieker dan ‘grenzen’; ‘kaders’ zou ook kunnen). De ruimte is voor iedereen verschillend: de een kan nu eenmaal meer verantwoordelijkheid aan dan de ander, de een heeft meer behoefte aan houvast dan de ander. Dat leer je gaandeweg: je begint met het geven van een klein beetje ruimte, en als dat goed gaat, geef je steeds meer. Want – en dat is de grap – als je de ruimte beperkt, worden mensen juist creatief. Ze stoten hun neus tegen een grens en gaan nadenken hoe ze toch datgene kunnen bereiken wat ze willen bereiken.
Laten we dit recept eens concreet maken. Je hebt een nieuwe salesmedewerker aangenomen en die geef je in eerste instantie de verantwoordelijkheid voor alle klanten in een bepaalde regio tot vijfduizend euro omzet. Als er nu een grotere vis voorbij zwemt, dan mag hij daar niet zelf achteraan gaan, maar moet hij de hulp inroepen van een ervaren collega. Samen hengelen ze die grote klant binnen en als dat naar ieders tevredenheid gebeurt, geef je de nieuwe salesmedewerker de ruimte om ook grotere klanten te bedienen.
Win-win Het Nieuwe Werken
Het aardige van deze manier van grenzen stellen is dat het ook nog eens samenwerking stimuleert. De nieuwe medewerker is verplicht om de hulp van een ervaren collega in te roepen, hij móét om hulp vragen. Dat doen mensen namelijk niet vanzelf, bang als ze zijn om dom over te komen. Die ervaren collega wil graag zijn kennis en ervaring etaleren en deelt die dus met alle plezier met zijn nieuwe collega.
Het is dus eigenlijk allemaal win-win: kennis wordt gedeeld, de nieuwe medewerker groeit en de ervaren medewerker voelt zich gewaardeerd om zijn kennis en ervaring. Top!
Volgende week: De normen waarden en gedrag van Het Nieuwe Werken. Lees het vorige recept: Geef medewerkers de ruimte of begin bij het eerste recept van Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken.