Zorg goed voor jezelf [#KRHNW]
Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week een of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.
Zorg goed voor jezelf; All you can eat (één maandsalaris)
Het nieuwe werken wordt door sommige tegenstanders wel new Fordism genoemd, naar de autofabrieken van Ford, waar de lopende band is uitgevonden. Het gevaar bestaat inderdaad dat je als nieuwe werker altijd maar aan het werk bent. Maar er zit een knop op.
Leuk hè, dat nieuwe werken!? Je krijgt een laptop van de zaak, een mobiel en je mag werken waar en wanneer je maar wilt. Fijn, dan kun je eindelijk eens de kinderen van school halen. Dan maak je dat rapportje ’s avonds wel even af, als de kinderen in bed liggen. Altijd bereikbaar? Uiteraard. Dat dat betekent dat je soms ook in het weekend of tijdens je vakantie aan de bak moet, is vervelend, maar that’s all in the game. Daar staan een hoop vrijheid en een goed salaris tegenover. Toch?
Lopende band op turbosnelheid
Is het nieuwe werken een vorm van new Fordism, zoals sommige critici beweren? Is het de lopende band, maar dan op turbosnelheid? Is het met andere woorden uitgevonden door werkgevers om ons, werknemers, nog harder te laten werken? Er zijn zeker mensen die het zo ervaren. Die het gevoel hebben dat ze nu alleen nog maar aan het werk zijn. Want die voordelen, zoals je kinderen van school kunnen halen of tussen de middag even een boodschapje doen, benutten ze niet of nauwelijks.
En dus maken ze nog langere dagen, ook al omdat de mobiele telefoon op de meest vervelende momenten gaat of omdat ze de neiging niet kunnen onderdrukken om ’s avonds voor het slapengaan nog even de mail te checken. Maar is dat de schuld van het nieuwe werken? Moet je niet zeggen dat de technologie bepaalde mogelijkheden biedt, maar dat je zelf verantwoordelijk bent voor hoe je ermee omgaat? En dat is vaak een leerproces.
Goed werkgeverschap
Elke belangrijke nieuwe technologie heeft gevolgen voor de manier waarop we leven en werken. Daar moeten we mee leren omgaan en dat kost tijd en is vaak een kwestie van vallen en opstaan. Zo ging het met de stoommachine, met het vliegtuig, met de telefoon, en zo gaat het nu met de mobiele telefoon en e-mail. We zullen ermee moeten leren omgaan, want zonder kunnen we al lang niet meer.
Het is wat te gemakkelijk om dit leerproces ieders eigen verantwoordelijkheid te maken. Er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap. De werkgever heeft de morele plicht om goed voor zijn medewerkers te zorgen, los van het eigen belang dat hij heeft in gezonde, fitte en productieve werknemers. Dus ja, de baas heeft hier een zorgplicht en dat betekent dat hij zijn medewerkers moet helpen met de nieuwe technologie om te leren gaan.
In de praktijk betekent dit het aanbieden van een training (timemanagement, hoe overleef ik de e-mail?), het veelvuldig ter sprake brengen van het onderwerp en je mensen af en toe eens goed in de ogen kijken. Wees je er ook van bewust dat niet iedereen hetzelfde is en even goed om kan gaan met stress. Niet iedereen is een bikkel zoals jij, die 200 procent gaat voor zijn baan. Anderen hebben misschien naast hun werk andere belangrijke taken, zoals de zorg voor kinderen of ouders.
Even ‘niets’ doen
Bovendien is het ook de verantwoordelijkheid van iedere individuele werknemer om slim en effectief met zijn tijd om te gaan. Als je je werk goed doet en je baas is tevreden, dan is goed soms ook gewoon goed genoeg. En hoe weet je of het goed is? Dat kun je onder meer afmeten aan je persoonlijke groeiplan: als je je uitdagingen haalt, heb je het goed gedaan. Het kan altijd meer, maar meer is niet altijd beter. Soms moet je juist even niks doen om het meest productief te zijn.
De beste ideeën krijg je namelijk niet als je loopt te buffelen, maar als je even ‘niets’ aan het doen bent. En zet die telefoon gerust een uurtje uit. Als het belangrijk is, bellen ze wel terug.
Volgende week recept 30: Vergader slimmer; Pittige gespreksballen. Lees het vorige recept: Het kantoor als ontmoetingsplek; Hippe krieltjes, of begin bij het eerste recept van Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken.
maandag, 27 februari, 2012 at 17:00
Ik heb het hier al meer geroepen: Het Nieuwe Werken stelt de werkgever én de werknemer voor nieuwe uitdagingen op het gebied van je persoonlijke productiviteit. Ik ben het er dus hartsgrondig mee eens dat de werkgever training moet aanbieden. Denk dan niet alleen aan time management maar ook aan de modernere actiemanagement trainingen die vele malen meer effectief zijn én time management als zijverschijnsel hebben. Kijk ook eens op http://ow.ly/9jv9Z voor een persoonlijke training.
Verder is het zo dat er nieuwe applicaties zijn voor taakmanagement die teambreed ingezet kunnen worden zoals Asana (www.asana.com) maar er zijn ook andere alternatieven.
Slim en effectief met je tijd omgaan is inderdaad primair de verantwoordelijkheid van de individuele werknemer. De werkgever moet daarin dan wel faciliteren. Bij nieuwe projecten zou ik een Slimmer Werken coach inzetten die er voor kan zorgen dat de juiste trainingen worden ingezet, maar ook langdurig als coach en vraagbaak.